Bibliografické poznámky k článku Ivany Čornejové, které se nepodařilo vložit:
1 Eduard Winter, Tisíc let duchovního zápasu. Praha 1946.
2 Jan Fiala, Hrozné doby protireformace. Heršpice u Brna 1999.
3František Kavka -Anna Skýbová, Husitský epilog na koncilu tridentském a původní koncepce habsburské rekatolisace Čech. Praha 1968 (1969).
H. D. Wojtyska, Reformacja - reforma katolicka kontreforemacja. Dzieje nomenklatury i próba uściślenia pojeć. Roczniki katolicko-teologiczne 24/4, 1977, s. 223-249.
5Hubert Jedin, Kirche des Glaubens - Kirche der Geschichte II. Freiburg 1966. Srovnej i další názorytéhož autora, nejlépe: Handbuch der Kirchengeschichte. Bd. IV Reformation, Katholische Reformund Gegenreformation, Freiburg- Basel -Wien 1975.
6 František Šmahel, Idea národa v husitských Čechách. 2. vyd. Praha 1993.
7 O problematice konfesionalizace existuje celá řada titulů. Za stěžejní pokládám především sborník Die katholische Konfessionalisierung. Wissenschaftliches Symposion der Gesellschaft zur Herausgabe des Corpus Catholicorum und des Vereins für Reformationsgeschichte, edd. W. Reinhard - H. Schilling. München1995 (dále Konfessionalisie-rung), kde ke nalézt i uvedené myšlenky. U nás se problematikou konfesionalizace intenzivně zabývá především Anna Ohlídalová, z jejíž nepublikované práce, jejíž rukopis jsem měla k dispozici, také užívám překlady německých citátů.
8 Konfessionalisierung, s. 45
. 9 Tamtéž, s. 48.
10 Srv. např. Pavel Himl, "Odlišné chování" v raném novověku - Plaidoyer za odklonod státně-centristické a "elitní" perspektivy a za historicko-antropologický přístup, Kuděj. Časopis pro kulturní dějiny 3, 2001, Č.2, s. 53—60.
11 Eliška Čáňová, Vývoj správy pražské arcidiecéze v době násilné rekatolizace Čech (1620-
1671), SAP 35, 1985, č. 2, s. 486-560.
12 Lenka Bobková, Exulanti z Prahy a severozápadních Čech v Pirně v letech 1621-1639.
Praha 1999.
13 K tomu srv. např. vylíčení návratu poddaných z jedné podkrkonošské vesnice. Všechny prameny jsou shromážděny v článku: Franz Donth —Hans H. Donth, Quellen zur Geschichte der Herrschaft Starkenbach im Riesengebirge im 17. Jahrhundert. München 1974.
14 K tomu nejvýstižněji Eduard Maur, Problémy farní organizace pobělohorských Čech, in: Traditio et cultus. Miscellanea historica bohemica Miloslao Vlk archiepiscopo Pragensi. Praha 1993, s. 163-176.
Thomas Winkelbauer, Konfese a konverze. Šlechtické proměny vyznání v českých a rakouských zemích od sklonku 16. do poloviny 17. století, ČČH 98,2000, č. 3, s. 476-539 a také rozsáhlá monografie téhož autora Fürst und Fürstendiener. Gundaker von Liechtenstein, ein österreichischer Aristokrat des Konfessionellen Zeitalters. Wien - München 1999.
16 Winkelbauer, Konfese a konverze, s. 495.
17 Peter Vogelsanger, Weg nach Rom. Friedrich Hurtersgeistige Entwicklung im Rahmen
der romantischer Konversionbewegung. Zürich 1954.
18 Winkelbauer, Konfese a konverze, s. 494.
19 Z řady jeho prací na tomto místě zmíním alespoň: Peter Barton, Der österreichische Ba-rockkatholizismus - eine unerreichte Zeit kirchlichen Lebens, in: Horizonte und Perspektiven. Festschrift zum 60. Geburtstag von Erich Thurnwald, Direktor des Instituts fürReformations- und Kirchengeschichte der böhmischen Länder. Heidelberg - Wien 1979, s. 81-102.
20 Brigitte Vachová, Habsburkové. Dějiny jednoho evropského rodu. Praha 1996.
21 O Maxmiliánovi Bavorském nejpodrobněji v moderní monografii: Dieter Albrecht, Max
milian I. von Bayern 1573-1651. München 1998.
22
22 Olivier Chaline, La bataille de la Montaigne Blanche. Un mystique chez les guerriers. Paris 1999.