Barnevern, Šaría, Putin. Tři cizí slova, a tři strašidla, která dusí dnešní Evropu. Trhají ji na kusy. 1100 let to tady nebylo! Pro milovníky historických analogií: tehdy kolem r. 915 drancovali Evropu vikingové ze severu, musulmani z jihu, a Maďaři z východu. Nikdy před tím ani potom na tom nebyl Západ tak zle. A je to tu zas: stejné nebezpečí z jihu i severu, jen na východě jiný, o to však strašnější nepřítel.
Nevím jak jim tehdy říkali, protože písemné záznamy z této doby temna jsou vzácné a jsou psány latinsky. Blogeři nebyli, facebook nebyl. Podle současného internetového blbnutí usuzuji, že lidé potřebují ke shodě na sdílení poplachu jednoslovné, úderné, nové, cizí slovo. Není-li k dispozici jméno (Putin), musíme si ho udělat ze slova, které jsme dosud v jazyce nepoužívali. To se pak stane signálem pro všechen iracionální strach smíšený se zlobou, jak ho právě kdo chce vyjádřit. Důležité je, při použití těchto slov v propagandě, že se stírá osobnost toho, kdo je používá. Všechny ty kudrlinky osobních postojů k nepřátelským hordám, ohrožujícím Evropu, zanikají v hluku jednotné ligy seřazených lidí, co jsou na stráži národa: Barnevern! Šaría! Putin!
Chcete-li být svými přáteli, například na facebooku, považováni za skalní obránce naší kultury, přidejte ještě jednu ingredienci: pohrdání našimi "králi". Jsou slabí. Nic nezmohou. Bojí se. To vy ne! Evropa jde do háje, její elity ji nechtějí bránit. Verbálním střílením vlastních důstojníků se posílí vaše řady. Nicht wahr!
Všechno zlé je k něčemu dobré: protože nebezpečí zvenčí je dostatek, Romové si mohou konečně odpočinout.
Náš ministr vnitra odjel do Bruselu oznámit Evropě, že rozhodně nepřijme žádnou kvótu, kolik uprchlíků se vejde do ČR. Prý si ani, jak jsem se dočetl, nevšiml, že to nikdo nenavrhuje. Zajímalo by mne, jestli aspoň pochopil, že by to mohl iniciovat sám a sdělit světu, co může udělat jeho vláda. ...tak asi nic.
Do toho si čtu, na internetu pouze, že se někde na univerzitě odehrávalo značně nervózní shromáždění debatující o islámu. Toto mne znepokojuje víc: už dnes je v naší zemi asi tisíckrát víc lidí, kteří se bojí islámu, než je tu muslimů. Takto mizivý počet muslimů v této zemi – to je nebezpečné. Internetem lítá mnoho výroků, kterým internetová scéna říká "korán". Je velmi pravděpodobné, že jejich autoři netuší, co to skutečný Korán je. Národ kolem nás – i někteří křesťané – strachem nábožensky šílí. K rozumnému rozhovoru těžko hledám partnera.
Myslím že svět kolem nás potřebuje vidět k čemu na světě - my křesťané - k čemu jsme. Kdybych byl ateista, a hledal spravedlnost, možná bych hodil křesťany s muslimy do jednoho koše a byl s nimi rychle hotov. Kdybych byl ateista jako jsem kdysi byl, neznal bych pravděpodobně ani jedny ani druhé osobně. Znal bych je především z internetu - a to je, jak jsem popsal, pěkný maglajs. Normálního člověka to tedy varuje. Ale s tím nemůžeme nic dělat. Svoboda projevu.
Naštěstí je tady naděje, ne pro mne, já mám naději v Nebesích, ale pro svět: a ta naděje je v lidech, kteří mají nějakou autoritu, a nesou lidem Krista. Tam, kde jsou náboženské řeči zmatené, tam se Kristus musí obejít bez nich. Třeba jen s gesty, nebo musí mluvit civilním jazykem. Anebo nebeským: mluvit tak, že zapálí lidská srdce k tomu, aby se lidé smířili a udělali jeden druhému místo. Vždyť Ježíš obdaroval všechny, ne? Jak se k nim choval? Nebudou-li použitelní křesťané, Ježíš najde své lidi jinde: "Vstříc žíznivému! Neste vodu! Obyvatelé země Témy, vyjděte s chlebem naproti štvanci!"
Židé si kdysi mysleli, že bez nich se k Bohu nikdo nedostane. A hle - apoštolové je vyvedli z omylu, církve se shromáždily převážně z pohanů. Varuji tedy křesťany, aby si nemysleli něco podobného. Vždyť to citované slovo řekl Izajáš nějakým Arabům! Naštěstí jsou mezi křesťany ještě lidé, kteří jsou nadějí pro svět. Třeba papež: šel do Štrasburku a řekl tomu Západu, jak na tom je, západním jazykem. A pak šel na Východ do Turecka. Taky mu tam rozuměli! K církvi mluví jazykem církevním. A všem řekl: "Postarejte se o ty uprchlíky!" Kdyby se ale nenašla církevní autorita, Ježíš bude mluvit, jak jsem si nedávno přečetl, třeba ústy rockera.
Je tu ještě naděje v křesťanech. V Praze se sejde koncem prosince Evropské setkání mladých, jmenuje se to Pouť důvěry. Nic malého, možná až 30 000 mladých poutníků ze světa. Povedou ho bratři z Taizé. Jestli je tu někdo, kdo mne slyší, prosím, jděte mezi ně. Jestli jste z Prahy a máte doma místo, pozvěte je a poskytněte jim ubytování. Jděte se s nimi modlit, a naslouchejte. Nesou lidem Krista. Oni patří mezi ty, kdož jsou nadějí pro svět. Takovou nadějí, aby svět poznal, že všechno náboženství není jen šílené.
Dan Drápal napsal polemický článek s názvem Co nám sdělují Pussy Riot. Objevil se na Neviditelném psu a také tady, na Křesťan dnes. Z jeho článku vyplývá, že nic srozumitelného nesdělují. Protože neznám článek Tomáše Klvani, můj článek berete jako polemiku s Danem a jeho článkem. Pussy Riot nám neříkají nic, anebo autor jenom nerozumí?
Evidentně z toho nic nepochopil, a to mu nelze vyčítat. Nežijeme v undergroundu. Nejsme Rusové, jimž je to, co ty holky dělají, původně určeno. Já z celé skupiny Vojna taky nechápu skoro nic, útržky zvěstí o skandálech, které Dan rovněž zmiňuje, jsou pro mne většinou nepřijatelné, ale protože Pussy Riot skončily ve vězení, tak jsem si dal tu práci a pochopil jsem aspoň to, zač byly odsouzeny. Pussy Riot znesvětily sakrální prostor. Udělaly to vědomě a promyšleně – z hlediska ateisty neudělaly totiž nic zlého, ani odporného. Pokud nejste pravoslavní, tak jejich performance, jak jsem ji na youtube viděl, je dokonce sympatická. Prostě zazpívaly "proti". Koho to tedy uráží? Pravoslavné křesťany, že? Ale to bylo přece cílem! Poselství: "Tento prostor byl znesvěcen patriarchou a ostatními duchovními, kteří jsou slouhy Putinova hnusného režimu, a pak sem klidně vstoupí a tváří se, že slouží taky Bohu. Když oni mohou zpívat "Putin", můžeme i my. A vy, křesťané, mlčíte!" Poselství vyšlo bezvadně, stíhalo je odsouzení nejen Pravoslavné církve, což byla odpověď na odsudek této církve ze strany Pussy Riot, ale stíhala je státní moc – čímž se celému světu potvrdilo, že jejich vystoupení v chrámu zasáhlo cíl. Ke mně nedolehla žádná indicie, že by aspoň někdo z autorit Pravoslavné církve činil pokání. Jestli se někdo našel, to asi vědí Rusové, protože jim je celý tento skandál taky určen.
Tolik k tomu "důležitému obsahu", který Dan nenašel. A o čem se píše dál? Dál se s překvapením dočítám, že Plastic People se zasloužili ochranu před svévolnou mocí proto, že jejich vystoupení nebylo politické, ti muzikanti nechtěli nic než mít od státu pokoj. No – s tím by se dalo polemizovat, ale udivující je především autorův závěr, že si zaslouží solidaritu právě proto. Ano, vystoupení Pussy Riot, které vedlo k procesu mnohem skandálnějšímu, než performance v kostele, bylo politické programově. A to si nezaslouží solidaritu? Nezaslouží si solidaritu světa zejména občané, kteří vystoupí politicky proti zlu? Svět, narozdíl od Dana Drápala, chápe. Kdyby totiž ty holky zahrály to svoje "Putine", Pravoslavná církev by se pár dní rozčilovala, a dál nic, nikdo by o nich dnes už nevěděl. Ale solidarita světa, včetně části křesťanů, se zvedla po té, co po nich chmátl pařát ruské justice, která slouží Putinovi, a nikoli spravedlnosti, podobně jako pravoslavní duchovní. Tehdy to poselství překročilo ruské hranice a dotklo se i nás. Není pravda, že je to kontraproduktivní. Je to konflikt, v kterém podléhají mnozí Rusové jako slabší kusy, vynesený na světlo několika ženami, které, ač ve vězení, evidentně nepodlehly. Ty holky neudělaly málo!
Dan se nás dále snaží ujistit, že není žádný pankáč, a nabádá nás, abychom taky nebyli. V tom ho mohu uklidnit – taky nejsem pankáč a nemíním náš sbor vysílat do provokativních performancí. Rozumná diskuse mne těší víc. Jenom nevím, proč se autor, když nám chtěl toto sdělit, musel opřít o Pussy Riot, když jim vůbec neporozuměl, jak sám přiznává hned na začátku. To byl jenom odrazový můstek k něčemu důležitějšímu? Ty holky si zaslouží, podle mého názoru, solidaritu – a tu jim Dan upřel. Proto jsem se rozhodl pokračovat v polemice místo Tomáše Klvani, za sebe.
(poznámky k tématu, které se u nás rozvířilo, dřív než si to zase sedne)
"Panovník, Hospodin, dal mi jazyk učedníků, abych
Vydali se manželé
do cukrárny na želé,
ale na uleželé.
Vždyť to znáte - který dospělý
uleželé želé oželí?
Potkalo je nemehlo,
ochutnalo, ulehlo.
Přesně takhle, milé děti,
se to seběhlo...
Bylo mi dvacet, když Havel a spol. vylezli s Chartou 77. Ačkoli jsem byl student a venkovský nýmand, bez jakéhokoli kontaktu na disent, neb rodina byla komunistická (jen já ne), zásadně mne to zformovalo pro budoucí roky. Co to je v člověku za žízeň, která ho vede k tomu, aby na psacím stroji přes kopírák tu chartu rozmnožoval? Která působí, že člověka se dotkne nespravedlnost na muzikantech, o nichž do té doby nikdy neslyšel? Není to žízeň po svobodě, a po radosti ze společenství s něčím, co se nepodobá tomuto zkaženému světu? A co vedlo někoho k tomu, aby o pár let později riskoval a vyryl do fasády Ministerstva kultury nápis "Nechte zpívat Mišíka"?
Poučení které se do mne tehdy natrvalo zapsalo, a to dříve, než jsem začal chodit s Ježíšem: Historicky záleží na tom segmentu populace, kterému absolutní hodnoty, jako je svoboda, nejsou putna. Jsou lidé, kteří se dnes pyšní tím, že jim titul jednoho z tisíce českých profesorů je putna. Jsou tu i lidé, kteří pohrdají jeho oborem, protože to není žvanec. Už aby ty tisíce profesorů "někdo" vyjednotil. A jsou lidé kteří se zastaví a čekají jak to dopadne. A pak zapomenou. Takových je nejvíc.
Nemá smysl se na všechny zlobit, protože množství se nepočítá. Budoucnost ovlivní ti, jichž se útok na akademickou svobodu dotkl, ti které tento zážitek změnil, kteří pocítili tu žízeň po spravedlnosti, která ke spravedlivému jednání vede.
...byly čtyři. Byly zformulovány v okruhu Jakoubka ze Stříbra r. 1419 na základě Husova učení. Táborští byli mnohomluvnější, napsali jich a poslali Pražanům dvanáct, takže z toho okamžitě byl po celém království "veliký spor a rozštěpení". Ale ty pražské,
Dřěvo sě listem odievá,
slavíček v keřku spievá.
Máji, žaluji tobě
a mécě srdce ve mdlobě.
Zvolil sem sobě milú,
ta tře mé sdrce pilú.
Pila hřěže, ach bolí,
a tvójť budu, kdeť sem koli.
Srdéčko, divím sě tobě,
že nechceš dbáci o sobě.
Tvá radost, veselé hyne
pro tu beze jmene.
Ačť bych já ji zmenoval,
mnohýť by mě štrafoval
a řka: "Proč ty tak slúžíš?
Čemu sě milostí chlubíš?"
Neustavičný milovník
jako u cěsty hřěpík:
k čemu sě koli přičiní,
a tomu všemu uškodí.
Kdoť sem, tenž nosímť pilu:
jáť mám najkrašší milú,
téť nikomu nepoviem,
sámť ji s mým srdéčcem viem.
Viera vieřě pomáhá:
kdeť sú dva sobě věrna -
on jí a ona jemu -,
nepoviedaj třeciemu.
Mnohýť sě rád honosí,
ten tajemství pronosí.
Ach naň, zlýť obyčej jmá!,
nepřejtež mu, kdoť jeho zná.
Poniž on vás tak hanie,
prosímť vás, panny i panie,
přezdiec jemu: "Ruší nás,"
vyščermež jeho pryč od nás!
Velikonoční události otevřely nebe všem. Najednou se vyjasnilo , o čem Ježíš mluvil
Evangelizace tam kde to nějak nejde.